tasty cup of coffee


Kawa ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników, którzy uważają, że kawa szkodzi naszemu zdrowiu. Większość Polaków mówi, że pije przynajmniej filiżankę kawy dziennie, a powodów jest kilka. Część osób wybiera ten napój ze względu na smak, jeszcze inna ze względu na jej działanie pobudzające. Są także osoby, którym kawa pomaga w odchudzaniu. Tylko czy faktycznie kawa na diecie wpływa pozytywnie na nasz organizm?

Kofeina – działanie i wpływ przy walce z nadwagą

Kofeina to organiczny związek chemicznym, naturalnie występujący w ziarnach kawy, owocach guarany, liściach herbaty. Ponieważ kofeina jest gorzka, chroni te rośliny przed szkodnikami. Jest dostępna w kawie, czarnej herbacie czy czekoladzie, ponieważ do ich produkcji wykorzystuje się naturalne fasole i liście roślin zawierające kofeinę. Może być również dodawana do żywności, kofeinę zawierają na przykład. napoje energetyczne, słodycze i niektóre leki. Przeciętnie osoba spożywa 150-225 mg kofeiny każdego dnia, z czego 75% jest z kawy. Kawa zawiera ok. 50-150 mg kofeiny na filiżankę.

Kofeina działa na nas pobudzająco, bo uaktywnia autonomiczny układ nerwowy ile. W ten sposób bodźce przedostają się prosto do serca i kofeina jest w stanie modyfikować jego pracę. Oprócz tego wpływa także na wzrost ciśnienia krwi oraz stężenie cholesterolu. Niektóre badania sugerują, że wzrost ciśnienia krwi zależny jest od częstotliwości picia napoju – u osób pijących ją regularnie efekt jest mniejszy i odwrotnie, efekt jest większy u osób pijących kawę rzadko. Nie ma natomiast badań wykazujących bezpośredni związek spożywania kofeiny z występowaniem chorób sercowo-naczyniowych.

Przy odchudzaniu kofeina jest pomocna ze względu na redukowanie zmęczenia fizycznego – pomaga w wytrwaniu przy wykonywaniu ćwiczeń. Oprócz tego przyśpiesza przemianę materii i usuwa zmęczenie psychiczne u osób stosujących dietę niskokaloryczną. Dzienna dawna kofeiny nie powinna przekraczać 300 mg, czyli 3-4 kaw.

Sposoby przygotowania odchudzającej kawy

Wiadomo, że chcąc się pozbyć niepotrzebnych kilogramów, najlepiej jest pić kawę bez żadnych dodatków i cukru. Można jednak pić ją z dodatkowymi składnikami, które przyśpieszą proces spalania tkanki tłuszczowej. Kawa a dieta mogą się stać nierozłączne przy użyciu tych produktów.

Pierwszym składnikiem jest aromatyczny i korzenny cynamon. Oprócz swego zapachu słynie także z właściwości prozdrowotnych. Przede wszystkim jest polecany osobom z cukrzycą albo chcącym obniżyć poziom cukru we krwi – już pół łyżeczki dziennie w tym pomaga https://pl.wikipedia.org/wiki/Odchudzanie. Oprócz tego poprawia trawienie i pozytywnie wpływa na mózg. Dla osób, które nie lubią kawy bez cukru, właśnie cynamon może być pomocny.

Inne, dosyć nietypowe składniki do kawy – olej kokosowy i masło. Wiele dietetyków poleca olej kokosowy do zwykłej czarnej kawy. Hamuje on apetyt oraz zapewnia dużą dawkę energii. O ile olej kokosowy do kawy nie brzmi tak nadzwyczajnie, to już masło tak. Metoda ta została wymyślona w Stanach Zjednoczonych, a obecnie stosowana na całym świecie. Wszystko to za sprawą tego, że kawa daje nam uczucie sytości, ale tylko krótkotrwałe. Kawa uzupełniona w masło staje się wręcz napojem odchudzającym – przedłuża efekt sytości i w ten sposób nie podjadamy.

woman with nice hair looking through window with a cup of coffee

Działanie zielonej kawy

Coraz głośniej jest o zielonej kawy, która rzekomo skutecznie wspomaga utratę wagi. Dzieje się tak z powodu wysokiej zawartości kwasu chlorogenowego, który zmniejsza wchłanianie cukru, a którego jest niewiele w zwykłej kawie. Badania potwierdzają pozytywny jej wpływ na walkę z otyłością. Najważniejszy składnik, czyli kwas chlorogenowy, nie działa w przypadku spożywania diety wysokotłuszczowej, czyli tzw. keto.

Wiele osób zastanawia się, jak parzyć zieloną kawę. Otóż jest to tak łatwe, jak zrobienie zwykłej, czarnej kawy. W zależności od tego, czy jest w ziarnach czy proszku – ziarna należy rozdrobnić. Dwie łyżeczki zielonej herbaty należy zalać 250 ml wody o temperaturze ok. 90 °C i zaparzać przez 10 minut. Dla uzyskania efektów zaleca się stosowanie dwóch filiżanek kawy dziennie.

Kawa a dieta

Niestety, ale nie istnieje jeden magiczny sposób na utratę wagi. Nawet kawa, która wspomaga ten proces, nie jest w stanie zapewnić nam pozbycia się zbędnych kilogramów. Żadna szybka dieta, dieta „cud” czy inne krótkotrwałe metody nie sprawią, że osiągniemy wymarzoną sylwetkę. Kluczowa więc jest zbilansowana dieta i aktywny tryb życia, które się staną częścią naszej codzienności. Nie należy diety traktować jako kary, tylko dostosować ją do siebie, do swoich preferencji, wdrożyć w życie i cieszyć się z efektów, jakie przyniesie.

Rate this post